Cikkek

A D-rigek - 1. rész 2005. január 23.
0 olvasó 10-ből 0 pontra értékelte az írást.

Most induló három részes sorozatunkban igen alaposan körüljárjuk a D-rig-gel történõ horgászatot. Az elsõ részben rögtön egy bonyolultabb D-rig kötési megoldással ismerkedhetünk meg Carpfriend tollából. A második részben a lényegesen egyszerûbb Korda féle D-rig-et fogom bemutatni, majd a harmadik részben konkrét csalizási és szerelési tanácsokat olvashattok.

CrON

<center>***</center>

<b>D-rig egy kicsit másképpen</b>

Bojlis horgászok körében népszer&ucirc; kötési forma a D-rig kissé bonyolultabb formáját fogom bemutatni (a gyári D-rigek készülnek hasonló módon). Az alternatív kötéssel a szerelék finomítása volt a célom, valamint az így elkészített D-rig sokkal tartósabb és nem kell lecserélni azt egy hal kifárasztása után. A kötés nem tartalmaz szilikon csövet, így könnyebb, finomabb az elkészült szerelék mint egy hair rig. És persze messze tartósabb, mint a Korda féle D-rig megoldás. (Ennek az az ára, hogy némileg id&otilde;igényesebb a megkötése)

A D-rigek esetében a bojlit nem a hagyományos hajszálel&otilde;kén kínáljuk fel, hanem az egy merev zsinóron szabadon futó fém karikához van rögzítve, így a pontyok úszója által keltett víz alatti áramlatok hatására a csali természetesen mozog és ami még fontosabb: amikor a ponty beszívja a csalit, akkor az könnyedén végigcsúszik a merev szálon és a horog tökéletes szögben érkezik meg a ponty szájába.

Ezért a D-rig a hatékonyabb önakadás szempontjából is hasznos, mivel a bojli a kifújáskor olyan helyzetbe hozza a horgot, hogy az megakadjon a ponty szájában.

Amire szükség van:

<li>Bármilyen fluorocarbon zsinór (Korda IQ, Fox Rigidity Stiff Rig, Pelzer Hollow Link)
<li>Kamasan 775 horog (kisebb méret&ucirc; 4-es vagy 6-os) &#8211; Ha más fajta horgot használunk, akkor az a hagyományos kontinentális tipusú horog legyen, nagy öböllel és viszonylag rövid szárral.
<li>Bármilyen 0,10-es fonottzsinór
<li>Star Baits Montage vagy Kryston Bondage kötés ragasztó
<li>Pelzer vagy Fox mini karika

{KEP::1869::76::center::}

Rakjuk a horog mellé a merev fluorocarbon zsinórt, és bújtassunk át a fülön egy keveset bel&otilde;le.

{KEP::1870::76::center::}

Tekerjük körbe a fonott zsinórt a horog és a merev zsinór körül, a horog közepét&otilde;l indulva az öble felé legalább 4-6mm-en keresztül. Közben végig ügyeljünk, hogy a feltekert zsinór szorosan fogja a horoghoz a merev zsinórt. Hurokkal rögzítsük a tekercselés elején és végén.

{KEP::1871::76::center::}

Star Baits Montage vagy Kryston Bondage kötés ragasztóval kenjük át a kötést. Várjuk meg amíg megszárad. Ezután vágjuk le a fonott zsinór feleslegesen lógó részeit. A következ&otilde; képen jól lehet látni, hogy a bondázs nem vastagította meg túlzottan a kötést. A ragasztót ezért csak vékonyan használjuk, így finomabb lesz a végtermék és kevésbé kelt gyanút a pontyokban. Száradás után a jó bondázs üvegkemény lesz. (Léteznek olyan ragasztók, ami gumiszer&ucirc; állagúak maradnak a száradás után, de azok ehhez a m&ucirc;velethez kevésbé alkalmasak.)

{KEP::1872::76::center::}

<b>Itt egy kicsit elválik a kötési metodika. Két féle D-rig-et állíthatunk el&otilde;, attól függ&otilde;en, hogyan folytatjuk a kötést. Az egyik megoldásnál egy majdnem gyári D-rig-et készítünk, amihez bármilyen el&otilde;két tudunk kötni. Tehát úgy kötjük meg a horgot, hogy ahhoz nem kapcsolódik el&otilde;ke.

A <u>másik megoldásnál</u> úgy kötjük meg a horgot, hogy a végén egy horogkötést is kötünk és máris készen van a STIFF RIG rövidebbik szára. </b>

Most az </u><b>els&otilde; megoldást</u></b> folytatjuk, tehát a kötés végén egy olyan D-rig-et kapunk, amit univerzálisan használhatunk, így akár egy sima fonott el&otilde;kére is köthetjük.

Vágjuk vissza a merev zsinórt fül fel&otilde;li végét egészen a rögzítés kezdetéig.

{KEP::1873::76::center::}

Húzzunk egy acélkarikát (én a Pelzer karikáját preferálom) a merev zsinórra, majd hajtsuk vissza a zsinórt és bújtassuk át a fülön. A fonott zsinórt most a fült&otilde;l kezdjük el tekerni az öböl felé egészen az el&otilde;z&otilde; tekerés tövéig. Itt is hurkoljuk mindkét végét, és fixáljuk a kötést ragasztóval.

{KEP::1874::76::center::}
{KEP::1875::76::center::}

Vágjuk le a felesleges zsinór részeket. Ha a merev el&otilde;kezsinórt nem vágjuk vissza akkor már kész is egy kombi el&otilde;ke els&otilde; tagja. (Én általában kombi rig el használom, de err&otilde;l lesz a kés&otilde;bbiekben szó.)

{KEP::1876::76::center::}
{KEP::1868::76::center::}

Ha a <b><u>második változatot</u></b> akarjuk el&otilde;állítani, akkor a második réteg fonott zsinórt nem kell rákötni a horogszárra. Az el&otilde;z&otilde; megoldáshoz hasonlóan bújtassuk vissza a fülön a zsinórt, képezzük ki a D formát, de ne egy második réteg fonott zsinórral rögzítsük a D szárát, hanem egy not-a-knot csomóval. Ezzel a változattal megalkottuk egy STIFF-RIG egyik felét.

{KEP::1877::76::center::}
{KEP::1878::76::center::}

Mindkét megoldás ugyan olyan jó, az els&otilde; megoldásnak az az el&otilde;nye, hogy bármilyen zsinórt használhatunk, nem csak flourocarbon el&otilde;két, a második pedig az, hogy kevesebb a kötés, így biztosabb a szerelék.

C&R!
Carpfriend

teteje | vissza

Stég a Facebookon
A hét képe
Friss videó
Nagy pontyok nyomában 4 !
Szerző: Tóth László
Megnézve: 0
Akciós termékek
Cikkek
Kiemelt vizeink
Látogatók a honlapon
Jelenleg 10 vendég és 0 bejelentkezett felhasználó tartózkodik a honlapon!
Hírdetések