Ismét egy tartós teszt, immáron második a sorozatban. Idén januárban cseréltem le SPRO Freeliner 750-es nyeletõfékes orsóimat két Banax Helicon 5600-ra. A szerkezetek hivatalosan használtak voltak, de az egyik orsó még nem járt vízparton, a másikkal meg kb 5x horgásztak.
Egy-egy kép a SPRO Freelinerrõl és a Banax Helicon 5600-ról
{KEP::1768::69::center::}
{KEP::1763::69::center::}
A Heliconokkal elõször 2003-ban találkoztam, amikor Juhász Mikivel horgásztam egy éjszakát. (Miki egyébként a tereskei tavak tulajdonosa). Az orsókat már akkor sem találtam túlságosan esztétikusnak, de a nagy méretû dob és a mérsékelt ár nagyon vonzóvá tette õket a szememben.
Amikor januárban átvettem az orsókat egy budapesti horgászbolt vezetõjétõl, azonnal górcsõ alá vettem õket. Már amennyire tõlem tellik, hiszen nem értek különösebben a csapágyakhoz, fogaskerekekhez és egyéb mérnöki csodákhoz. :] A Banax-ok szépen vizsgáztak, az elsõfék kellõen finom volt, a tengelynek nem volt oldalirányban lógása, egyszóval két gondosan összerakott orsót kaptam.
Az orsók zsinórral való feltöltése nem volt egyszerû feladat, mivel a SPRO orsókra kb 250-250 méter 30-as zsineg ment fel, de ezekre az óriásokra több mint 600 méter (!). Ha ezt összeadjuk, akkor kb 1200 méter damillal tudjuk feltölteni kedvenceinket, ami egy jobb minõségû zsinór esetében anyagilag igencsak megterhelõ lehet. Ezért szezon elején az egyik budapesti horgászboltban géppel tekercseltettem fel orsónként 350 méter 30-as Carbotex-et, de alulra így is 150 méter 40-es alátétzsinór került.
Szeptemberi palotási túrám elõtt még soha nem horgásztam a szokásos dobótávolságon túl. Ez nem azt jelenti, hogy más vizeken nem hordtuk be a szereléket, de mindig a szokásos távolságban maradtunk és a behordásnak inkább olyan szerepe volt, hogy a szerelék ne csavarodjon fel, és az ólom ne fúrodjon bele mélyen bele az iszapba.
Ezért nem is tettem túl sok zsinórt a dobra, hiszen a távoli dobásokhoz mindig tökéletesen feltöltött orsóra van szükség, és egy szezon alatt jelentõsen megkophat a dobon lévõ zsinór mennyisége. Ezért választottam a gazdaságosabb megoldást, és így 600 méter zsinór helyett elég a felét lecserélni.
Év elején tehát feltöltöttem a dobot és év közben nem is nagyon foglalkoztam vele, hogy mennyi maradt még a rajta. A zsinórom persze folyamatosan fogyott, de a távdobó kialakítású dob miatt a dobások távolsága nem rövidült.
Mikor szeptemberben elõször jártam Palotáson, akkor jöttem rá, hogy miért adtak pótdobot az orsóhoz. :] A túra elõtt gondoltam rá, hogy le kellene cserélni a zsinórom, de végül rohanás volt az egész hetem és ez elmaradt. Ez meg is bosszulta magát és már az elsõ behordásnál rájöttem, hogy elszámítottam magam. Kb 20 méterre járhattunk a parttól, amikor már az összes zsinórom kiszaladt és így az alátétzsinórból is kikerült néhány méter. Emiatt nem éreztem valami jól magam az éjszaka.
Másnap sikerült a zsinórcserét megoldani, de akkor elhatároztam, hogy jövõre az egyik dobra alátét nélkül fogok tekercselni, a másikra meg a szokásos 300 méteres mennyiséget fogom feltenni.
A rövidebb zsinórral dobálni fogok, a hosszabbal pedig behordani. Így ha dobálás közben hibázok, vagy a zsinór elöregszik, akkor nem kell a teljes mennyiséget lecserélni.
De most térjünk vissza az orsó témához!
Ebben az évben elég sokat horgásztam és a Banax-ok mindenhova elkísértek. Az elsõ horgászatok alkalmával kíváncsi voltam rá, hogy mit tudnak a szerkezetek. Nem csalódtam bennük: szépen tekerték a zsinórt, a fékjük is megbízhatóan mûködött. a nyeletõfék erõsségét is kellõen tág határok között tudtam állítani és a visszaforgásgátlónak sem volt holtjátéka.
Heliconjaimat még nem szedtem szét, mert nem volt rájuk szükség. Benyhe János (Benyus) Haldorádós írásában azonban lehet látni néhány jó képet, amibõl tényleg azt a következtetést vonhatjuk le, hogy az orsók hosszú távra készültek. A felkapókar sprirálrugós megfeszítésû, a tengely 5,5 mm vastag és a felhasznált anyagok tekintetében sincs miért szégyenkeznie a Heliconnak.
A SPRO orsóimat a csúnya zsinórtekercselés miatt cseréltem le év elején. A SPRO 750 nem végtelenített csigatengelyes (worm shaft oscillation), ezért a dob felsõ és alsó állása között nem egyenletes sebességgel mozgatja a felkapókart, így a dobon lévõ zsinórnak íve lesz. Ez pedig szinte lehetetlenné teszi a nagy távolságok elérését, nem is beszélve róla, hogy elsõ nyeletõfékes orsóim megvásárlásakor nem is gondoltam még arra, hogy késõbb nagy távolságra fogok horgászni, ahova 250 méter damil nem elegendõ.
Ebbõl a szempontból a Helicon tökéletes választás volt, mivel hatalmas dobján közel annyi damil elfér, mint a híres Daiwa Infinity-n vagy Shimano Baitrunner Long Cast-on.
Ha megnézitek a következõ képeket, akkor pont nem lehet látni, hogy az orsók felépítése mennyire hasonló. Közös tulajdonságuk, hogy mindegyik orsó elsõfékes, a hátsófék tulajdonképpen a nyeletõfék. (ez látszik a képen) A távdobó orsóknál a dobemelést is szinte teljesen azonos módon oldják meg, és a dobot felsõ állásban annyira kiemelik, hogy teljesen alá lehet látni, sõt néhány orsónál még a tengely is látható. (Ezt nem lehet látni a képeken, mert a fényképezésnél ügyeltek rá, hogy az orsókat a dob alsó állásánál örökítsék meg.)
Sorrendben a következõ orsókat láthatjátok: Banax Helicon 5600, Daiwa Infinity, az Infinity unokatesója a Daiwa Sportsmatic, és végül a Shimano Bigbaitrunner Long Cast
{KEP::1763::69::center::}
{KEP::1764::69::center::}
{KEP::1765::69::center::}
{KEP::1767::69::center::}
A pozitív tulajdonságok után jöjjenek a negatívumok. Két alapvetõ problémám van a Heliconnal. Az egyik a súlya. Az orsó borzalmasan nehéz, üresen majdnem 800 gr. Hiába veszünk egy könnyû (és drága) bojlis botot, nem fogjuk tudni élvezni az orsó mérete miatt.
Erre a problémára egy külföldi fórumban azt a megoldást ajánlották, hogy a mindennapi dobálós bojlizáshoz inkább a grafit pótdobot használjuk, így az orsó súlya legalább 10-15 dekával lesz könnyebb. Ebben az évben még a fém dobot használtam ilyen célra, de 2005-ben valószínûleg megcserélem a dobokat.
A másik problémám az orsóval a rendkívül magas dobemelése. Ha óvatlanok vagyunk és egy laza zsinórt tekercselünk fel (pl behordáskor), akkor nagyon kell figyelni arra, hogy a felkapókar nehogy a dob alá tekerje a zsinórt. Ha ez bekövetkezik, akkor mindenképpen le kell szerelnünk a dobot, ami rendkívül kényelmetlen megoldás. A dob alatt elvileg van egy mûanyag alátét, ami pont a zsinór alácsévélését hivatott megakadályozni, de ennek ellenére elõfordulnak balesetek. Ne higgyétek, hogy ez csak a Banax orsó sajátossága! Ugyanerrõl a problémát beszéltek olyan ismerõseim is, akik a Shimano Bbrunner LC-t használják.
Még egy érdekesség, amire oda kell figyelni vásárláskor. Mivel a Banax szívesen eladja felirat nélküli orsóit a forgalmazóknak, ezért a Helicont sok más néven is meg lehet kapni. A Heliconokat láttam már SERT Free Runnerként, Badger-ként, M-Class Expritként is. Ezzel nincs semmi gond, hiszen ugyanazokról a Helicon orsókról van szó és mind ugyanott készült.
Nézzétek meg egymás mellett az M-Class Expritet és a Banax Helicont:
{KEP::1766::69::center::}
{KEP::1763::69::center::}
Arra viszont figyelni kell vásárláskor, hogy a Heliconból létezik egy 4 csapágyas változat is, aminek a száma 5400. A klónok forgalmazói sokszor ezt a változatot adják el és nem nagyon szeretik feltûntetni, hogy nem a 6 csapágyas 5600-os klónját árulják. Az eredeti Heliconok két típusa között alig néhány ezer forintos különbség van, de ha azon gondolkodunk, hogy eredeti Helicont vegyünk, vagy egy általában olcsóbb klónt, akkor mindig az azonos csapágyszámú változat árát hasonlítsuk össze.
Még egy piszkos trükk, amit tavaly láttam: a klón orsóhoz csak grafit dobot adtak, így az eredeti és a klón közötti 2-3000 Ft-os árkülönbség egyértelmûen ebbõl a spórolásból adódott.
Összefoglalásul: ha valaki egy jól összerakott, szinte elpusztíthatatlan orsót szeretne venni kb. fele annyiért, mint amennyibe egy Shimano Big Baitrunner LC, vagy negyed annyiért, amennyibe egy Daiwa Infinity kerül, akkor a Banax Helicon ideális választás lehet számára. A vásárlás után nyugodtak lehetünk, mert az ár ez esetben nem azt tükrözi, hogy a Helicon fele annyit ér, mint egy Shimano orsó.
Néhány száraz technikai adat:
Áttétel: 5,1:1
Súly 790 gr
Névleges zsinórkapacitás: 0,47 - 250 méter, 0,52 - 200 méter,
Csapágyak száma: 5+1
Orsóház: grafit
Eredeti dob: fém, pótdob - grafit, titánium peremmel erõsítve