A balatoni túrámon egy új szereléket próbáltam ki. Pontosabban a szerelék nem új, hiszen a Carp Center által kiadott (amúgy számos helyen pontatlanul fordított) szerelékekrõl szóló kiskönyvben van szó róla. Már jó régen beszereztem egy ilyen könyvecskét, de talán ennek ellenére sem próbáltam volna ki a Korda féle karom szereléket, ha a Pelzer team tagja - Doki - a figyelmembe nem ajánlja ezt a speciális módszert.
A karom szerelék tökéletest megoldást az egyik olyan problémára, ami már a kezdetek óta foglalkoztat. Amikor a ponty felszívja a csalit, akkor nem biztos, hogy pontosan a horog öble felõl közelíti meg a csalit és onnan szívja fel. Lehet, hogy pont az ellenkezõ oldalról próbálkozik a halunk és az akadás azon múlik, hogy a horog milyen szögben érkezik a ponty szájába.
A hagyományos hair rig módszernél a horog szárát részlegesen vagy teljesen lefedõ szilikon csõ valamennyire megoldja ezt a problémát. A szilikon nem csak azért hasznos, mert nem engedi a bojlielõkét felcsavarodni, hanem azért is, mert a bojlit a horog öblénél tartja a kapás közben.
Ha azonban a hair rig-et a ponty oldalról szívja meg, akkor elõször a bojli mozdul, majd utána a horog. Ha túl erõs a szívás, vagy a szög nem megfelelõ, akkor lehet, hogy a horog nem az öböl felõl csúszik be a ponty szájába és így az akadás meghiúsulhat.
Erre kínál megoldást a karom szerelék. Ahhoz, hogy megértsük a karom szerelék mûködését, nézzük meg az elkészítés menetét:
{KEP::1754::67::center::}
Szükséges eszközök:
<li>Horog - Kamasan B775-öst választottam 2-es méretben. Zárt vízen a 2-es méret talán túl nagy, de a Balatonon ideális
<li>8-as forgó
<li>Pelzer vagy Fox rozsdamentes karika
<li>Bandázs ragasztó, az én esetemben Starbaits
A horgot kössük meg egy not-a-knot csomóval. A horogkötést mindenképpen lebandázsolom, nehogy szétcsússzon a kötés. A kemény bandázst jobban szeretem, ezért én Starbaits montage-t használok. A rugalmas bandázs is jó lehet, ez mindenki döntse el saját maga.
{KEP::1755::67::center::}
Horogkötésnél hagyjuk a bojlielõkét minél hosszabbra, és kössük meg két-három hagyományos csomóval a rozsdamentes karikát. (Azért jó ha hosszú, mert könnyebben csomózhatjuk.)
Ha megnézitek az elõzõ képet, akkor láthatjátok, hogy a karika nagyjából a horog szakállával van egy vonalban. Ha egy kicsit lejjebb esik a horog szárán az öböl fele, az sem baj.
{KEP::1757::67::center::}
{KEP::1756::67::center::}
Kössük meg a bojlielõkét olyan hosszúra, hogy a bojli éppen csak ne érjen hozzá a horog öbléhez. Csalizhatunk egy vagy két bojlival.
A karom szerelék mûködési mechanizmusa a következõ. Ha a ponty oldalról szívja meg a csalit, akkor a karika szabadon csúszik a horog szárán és rögtön olyan szögbe állítja a horgot, ahogy az öböllel elõre csúszik a hal szájába. Mindegy, hogy honnan szívja meg a hal a csalit, a karika beállítja a horgot a megfelelõ szögbe és az akadás biztos. (vagy legalábbis biztosabb, mint a hagyományos hair rig szereléknél)
A Korda fiúk egy Long Shank horgot fényképeztek le a könyvükben, de a karom szereléket akár kontinentális típusú horoggal is használhatjuk. Én is így tettem, mikor a Kamasan B775-öt választottam.
Az egy hetes balatoni túrám alatt nem volt leakadt halam, tehát a szerelék jól vizsgázott. Persze ezzel nem azt sugallom, hogy ezzel a szerelékkel nem lesz rossz akadásunk.
Amikor 4-es horgot használok, akkor inkább maradok a hair rignél, hiszen a karika túl durva a pici horgokhoz. Ha sikerül kisebb karikát szereznünk, akkor ilyen problémánk sincsen.
A két utolsó kép a balatoni szerelékem mutatják be.
{KEP::1753::67::center::}
{KEP::1752::67::center::}
Egy kis magyarázat: az elõke 7 kilós, de a kagylók miatt második napon lecseréltem 11 kilósra. Az ólom egy 100 grammos teljesen hagymányos gubancgátlóval egybeépített ólom, aminek levágtam a merev szárát és egy 0,75 mm-es süllyedõ csõvel helyettesítettem. A két gumi ütközõ azért van az ólom alatt, hogy a kötést az ólom ne sértse meg.