Cikkek

Hogyan készül a horgászbot? 2004. szeptember 29.
1 olvasó 10-ből 10 pontra értékelte az írást.

Minden horgászatnál ott vannak velünk, de nem tudjuk hogyan készülnek. A legjobb esetben is csak annyit tudunk róluk, hogy mibõl készülnek, de azt már csak sejtjük, hogy ez pontosan mit jelent.

Írásomban a horgászbotokról, pontosabban azok gyártásáról lesz szó. Arra keresem a választ, hogyan lesz a szénatomból nagy teherbírású horgászbot, illetve mit jelentenek azok a rejtélyes rövidítések (IM6, IM8), melyeket árgus szemekkel figyelünk, ha horgászbotot akarunk vásárolni.

A horgászbot gyártás bonyolult, nagy befektetést igénylõ üzletág. Sokan nem is gondolnák, hogy milyen kevés cég gyárt olyan carbonszálat, amelybõl a horgászbotok legfontosabb alkatrészét, a blankot gyártják (blank = gyak. nyers pálca).

Ha azt mondom, hogy Torayca, akkor sokkal kevesebben kapják fel a fejüket, mintha azt mondanám, hogy Shimano, vagy Rod Hutchinson. Pedig a carbon szálak gyártásában ez a cég legalább akkora ász, mint a horgászcikk gyártásban az elõbb említett cégek.

A Torayca több formában kínálja eladásra a carbonszálas anyagokat. Lehet náluk carbonszálakból szõtt lapot kapni, árulnak carbon pelletet és több kilométer hosszú tizedmilliméter átmérõjû carbonszálat is.

A carbon alapú anyagokat az ipar számos területén használják. Az ûrkutatásban ezzel erõsítik meg az ûrhajó oldalfalát, vagy repülõgép szárnyat készítenek belõle, de az autógyártásban is mindennapos a felhasználásuk. Olyan extrém területeken is használnak carbon és kevlár alapanyagokat, mint a haditechnikai eszközök gyártása. A repesz- és golyóálló mellények és az újabb gyártású taktikai sisakok is ilyen anyagokból készülnek. Összefoglalva azt lehet mondani, hogy ahol az extrém teherbírás mellett a kedvezõ súly is fontos tényezõ, ott létjogosultsága van a carbon alapanyagoknak.

Ilyen terület a horgászbot gyártás is, hiszen az acél is rugalmas, de ki akar órákat pergetni egy 2 kiló súlyú fémpálcával? Az elmúlt évtizedben a carbon szál szinte teljesen kiszorította az üvegszálat, ami 10 évvel ezelõtt egyeduralkodó volt ezen a területen.

A technológia fejlõdésével az akkor még újdonságnak számító carbon anyagok gyártása egyszerûsödött, és a gyártás költsége jelentõsen csökkent. Ha ehhez hozzávesszük még azt is, hogy a carbon szálak sokkal jobb tulajdonságokkal rendelkeznek, mint az üvegszálak, akkor a generációváltás teljesen indokolt.

<b>Anyagválasztás</b>

A horgászbot készítésének els&otilde; fázisa a megfelel&otilde; alapanyag kiválasztása. Már ilyenkor eld&otilde;l, hogy végtermék milyen vásárlói réteg számára készül, hiszen a különböz&otilde; alapanyagok különböz&otilde; tulajdonságokkal bírnak és ez az árban is tükröz&otilde;dik.

<b>Íme egy érdekes táblázat, ami azt mutatja, hogy az egyes alapanyagok nyersanyagárban mennyibe kerülnek. </b>

<li>4140 Acél ~$2/font (kb. fél kilo)
<li>6061T651 Alumínium ~$5/font
<li>E-Glass Composite (üvegszál) ~$1/font
<li>S-Glass Composite (üvegszál) ~$8/font
<li>Kevlar Aramid Composite (kevert szálas kevlár ~$20/font
<li>33 Msi Fiber Modulus Carbon Composite (carbon) ~$9/lb
<li>50 Msi Fiber Modulus Carbon Composite (carbon) ~$35/lb
<a href="http://www.advancedcomposites.com/technology.htm"><b>Forrás</b></a>

Az el&otilde;z&otilde; táblázatban láthatunk néhány igen érdekes számot. Az üvegszál ára 1 USD fél kilónként, míg egy közepes képesség&ucirc; carbon szál ára ennek kilencszerese. Ha megnézzük a high end carbon árát, akkor azt láthatjuk, hogy annak ára már 35 USD fontonként.

De mit jelent az, hogy 33 msi és 50 msi? A carbon szálak teherbírását a gyártók több értékkel jelölik. Az alábbi táblázatban jól lehet látni, hogy az egyes carbon típusoknak milyen teherbírása van. Nem értek a mechanikához, de találtam némi információt a neten ezekr&otilde;l a mér&otilde;számokról. Az Msi értékkel az anyag rugalmassági moduluszát, azaz a rugalmasságát jelölik. Minél magasabbak az értékek, annál jobb carbonnal van dolgunk és természetesen annál drágábban juthatunk hozzá az ebb&otilde;l készült bothoz.

<table width="100%" border="1" cellspacing="0" cellpadding="4" bordercolor="#908A29"> <tr class="text_t"> <td>Gyártó</td> <td> Model megnevezése</td> <td>Teherbírás (Ksi)</td> <td>Modulus (Msi)</td> </tr> <tr class="text"> <td>Graphil/Mitsubishi Rayon</td> <td>34-700</td> <td>650</td> <td>34</td> </tr> <tr class="text"> <td>Graphil/Mitsubishi Rayon</td> <td>42-650(MR40)</td> <td> 640</td> <td>42</td> </tr> <tr class="text"> <td>Graphil/Mitsubishi Rayon</td> <td>56-700(HR40)</td> <td>700</td> <td>55</td> </tr> <tr class="text"> <td>Graphil/Mitsubishi Rayon</td> <td>64-650(HS40)</td> <td>640</td> <td>66</td> </tr> <tr class="text"> <td>Graphil/Mitsubishi Rayon</td> <td>AS30</td> <td>460</td> <td>30</td> </tr> <tr class="text"> <td>Graphil/Mitsubishi Rayon</td> <td>TR30</td> <td>510</td> <td>34</td> </tr> <tr class="text"> <td>Graphil/Mitsubishi Rayon</td> <td>TR30S</td> <td>640</td> <td>34</td> </tr> <tr class="text"> <td>Graphil/Mitsubishi Rayon</td> <td>TR40</td> <td>680</td> <td>34</td> </tr> <tr class="text"> <td>Graphil/Mitsubishi Rayon</td> <td> MR40S</td> <td>700</td> <td>43</td> </tr> <tr class="text"> <td>Graphil/Mitsubishi Rayon</td> <td> MR50K</td> <td>800</td> <td>43</td> </tr> <tr class="text"> <td>Graphil/Mitsubishi Rayon</td> <td> MS40</td> <td>700</td> <td>50</td> </tr> <tr class="text"> <td>Graphil/Mitsubishi Rayon</td> <td> SR40</td> <td>610</td> <td>71</td> </tr> <tr class="text"> <td>Graphil/Mitsubishi Rayon</td> <td> SR40</td> <td>610</td> <td>71</td> </tr> <tr class="text"> <td>Graphil/Mitsubishi Rayon</td> <td>TR50</td> <td>700</td> <td>34</td> </tr> <tr class="text"> <td>Hexcel </td> <td>IM4</td> <td>600</td> <td>40</td> </tr> <tr class="text"> <td>Hexcel</td> <td>AS4</td> <td>570</td> <td>32</td> </tr> <tr class="text"> <td>Hexcel</td> <td>IM6</td> <td>760</td> <td>40</td> </tr> <tr class="text"> <td>Hexcel</td> <td>IM7</td> <td>780</td> <td>40</td> </tr> <tr class="text_t"> <td>Hexcel</td> <td>IM8</td> <td>790</td> <td>44</td> </tr> <tr class="text_t"> <td>Hexcel </td> <td>IM9</td> <td>920</td> <td>42</td> </tr> <tr class="text"> <td>Hexcel </td> <td>UHM </td> <td>500 </td> <td>64</td> </tr> <tr class="text"> <td>Toray </td> <td>T300 </td> <td>514 </td> <td>33</td> </tr> <tr class="text"> <td>Toray </td> <td>T300J </td> <td>611 </td> <td>33</td> </tr> <tr class="text"> <td>Toray </td> <td>T400H </td> <td>640 </td> <td>36</td> </tr> <tr class="text"> <td>Toray </td> <td>T700S </td> <td>711</td> <td> 33</td> </tr> <tr class="text"> <td>Toray </td> <td>T800H </td> <td>796 </td> <td>43</td> </tr> <tr class="text"> <td>Toray </td> <td>T1000G </td> <td>924 </td> <td>43</td> </tr> <tr class="text"> <td>Toray </td> <td>M35J </td> <td>683 </td> <td>50</td> </tr> <tr class="text"> <td>Toray </td> <td>M40J </td> <td>640 </td> <td>55</td> </tr> <tr class="text"> <td>Toray </td> <td>M46J </td> <td>611 </td> <td>63</td> </tr> <tr class="text"> <td>Toray</td> <td> M50J</td> <td> 597 </td> <td>69</td> </tr> <tr class="text"> <td>Toray </td> <td>M55J</td> <td> 583 </td> <td>78</td> </tr> <tr class="text"> <td>Toray </td> <td>M60J </td> <td>555 </td> <td>85</td> </tr> <tr class="text"> <td>Toray </td> <td>X665</td> <td> 490</td> <td> 92</td> </tr> <tr class="text"> <td>Toray </td>
<td>M30</td> <td> 569 </td> <td>43</td> </tr> <tr class="text"> <td>Toray </td> <td>M40</td>
<td> 398</td> <td> 57</td> </tr><tr class="text"> <td>Toray</td> <td> M30S</td> <td> 796</td> <td> 43</td> </tr> </table>
<a href="http://www.advancedcomposites.com/technology.htm"><b>Forrás</b></a>

Ha nem ugorjátok át azonnal táblázatot, akkor egy érdekes dolgot is láthattok. A Hexcel által gyártott IM8-as agyonreklámozott carbon 790 ksi és 44 msi teherbírással rendelkezik. Léteznek ennél sokkal jobb carbon típusok is és léteznek olyan gyártók, akik ezekb&otilde;l készítenek botokat. Az IM6 és IM8 azért került be a köztudatba, mert a reklámokban ezeket az anyagokat istenítették.

Emlékeztek még az els&otilde; táblázatra? A gyengébb carbon ára 9 USD, a drágábbé 35 USD. Ez tisztán üzlet, és a gyártók nem fognak drága alapanyagot használni, mert akkor a végtermék is drága lesz, amit csak kisebb árréssel lehet eladni.

Félre ne értsétek! Az IM8-as carbon kiváló alapanyag! Olcsó és jó botokat készítenek bel&otilde;le és emberi er&otilde;vel úgy sem tudjuk még egy gyengébb carbonból épített botot sem eltörni, ha azt rendeltetésszer&ucirc;en használjuk (és nem történt gyártási hiba). Ezt a pár gondolatot csak azért írtam le, hogy ne kajáljuk be a reklámmaszlagot.

<b>Tervezés és gyártás</b>

Az alapanyag kiválasztása után a következ&otilde; lépés a blank megtervezése. A blankról több 3D-s tervet készítenek, melyen pontosan megjelölik a carbonszálak szövésmintáját. Ez az a know-how, amit a botgyártók nem fognak kiadni, hiszen egy jól sikerült konstrukcióval könnyebb és er&otilde;sebb botokat készíthetnek, mint a konkurencia, ezért érhet&otilde; módon jól &otilde;rzik titkaikat.

Ha a terv készen van, akkor már a gépeké a f&otilde;szerep. Ha b&otilde;vebben érdekel benneteket a téma, akkor látogassatok el a Harrison Rod oldalára , ahol leírják a blank gyártásának folyamatát.

Tömören összefoglalva annyi történik, hogy a szálakat a textilszövésnél használt gépekhez hasonló szöv&otilde;gépeken szövik össze, majd a félig kész blankokat húzzák és h&otilde;kezelik . Ez után jön a darabolás.

A horgászbotok természetesen nem csak carbonszálból, hanem más extra összetev&otilde;kb&otilde;l is állhatnak. Amikor azt mondják, hogy egy bot kevlár szálas, az a gyakorlatban azt jelenti, hogy a carbon szálak közé és köré kevlár bandázst sz&otilde;nek. A kevlár olcsó és er&otilde;s anyag, de a blankok alapanyaga a carbon és kevlárt csak er&otilde;sítésnek használják.

Léteznek más megoldások is. Az én Shimano botjaimat pl egy olcsó üveszálas bandázzsal er&otilde;sítették meg, amely végig fut a blank küls&otilde; burkolatán. Ez a növeli a teherbírást és nem is túl drága megoldás.

Néhány boton - lakkréteg alatt - lehet látni némi keresztszövést, ami inkább esztétikailag fontos, nem a teherbírás szempontjából. Ez is egy marketingfogás, ami azt az érzetet kelti a használóban, hogy jól megépített botja van.

Ennek ellenére azok a botok is ugyanolyan er&otilde;sek lehetnek, melyeken nem látszik a keresztszövés, hiszen több bevált szövési mintánál nem csak a bot felületén, hanem a blank belsejében is egy meghatározott minta szerint futnak az er&otilde;sít&otilde; kevlár és carbon szálak.

A legtöbb blank a Távol-Keleten készül, de van néhány blank gyártó vállakozás Európában is. Az Ázsiában készült blankok természetesen jóval olcsóbbak, mint európai társaik. Ezek a gyártók nagyüzemben készítik a blankokat és ugye a nagyüzemi termelés azt jelenti, hogy a futószalagról selejt is lejön.

Ezért hallhatunk olyan történetekr&otilde;l, hogy a vadi új bot az els&otilde; dobásnál kettétört. Természetesen ezeknek a balesetneknek a legnagyobb részét az emberi tényez&otilde; okozza, de tényleg vannak selejtes botok. Ha a manapság divatosabb tömör anyagból készült botokat használjuk, akkor kisebb a bottörés veszélye, mivel a tömör anyagban több ezer elemi szál található és ha néhány ezekb&otilde;l hibás, akkor a többi ellensúlyozza a hibát.

Ha régebbi típusú teleszkópos rendszer&ucirc; botokat használjuk, akkor a hiba lehet&otilde;sége nagyobb, mert egy amúgy is egy vékony falú cs&otilde;nél fokozottabban fennáll az anyaghiba miatti bottörés lehet&otilde;sége.

<b>A bot felszerelése</b>

Carbon alapú szálakat viszonylag kevesen gyártanak, némileg többen vannak, akik a blankot állítják el&otilde;, de a legtöbben azok vannak, akik a blankokat felöltöztetik és a kész botokat márkajelzéssel látják el.

Nehéz helyzetben lennék, ha össze akarnám gy&ucirc;jteni az összes olyan céget, aki horgászbotokat árul a saját neve alatt. Szándékosan nem mondom azt, hogy botgyártókról van szó, mert sok esetben szó sincsen gyártásról. Megpróbáltam összeállítani egy csoportosítást ezekr&otilde;l a cégekr&otilde;l a szerint, hogy milyen mélységben folynak bele a gyártási folyamatba:

Vannak olyan botgyártók, amelyek blank-ot is készítenek és azt saját maguk szerelik fel gy&ucirc;r&ucirc;kkel és a szükséges kiegészít&otilde;kkel. Ilyen cég a Harrison Rod a világhír&ucirc; Ballista típussal. Ha nem a bojlis vonalon indulunk el, akkor gondoljunk a Hardy-nak blankokat gyártó Greys of Alnwick-re, aki maga is gyárt kiváló min&otilde;ség&ucirc; horgászbotokat.

Szóba került a Hardy cég. Milyen érdekes, hogy egy olyan cég lett világhír&ucirc;, amelyik készen vásárolja a blankokat és a gyártóról meg szinte senki sem hallott. (Én sem, míg Flame fel nem homályosított ebben az ügyben) A Hardy nem gyárt blankokat, de a botokat maga gy&ucirc;r&ucirc;zi fel, látja el orsótartóval és &otilde; készíti hozzá a nyelet és a lakkozást.

A Hardy-hoz hasonló cégek vannak a legtöbben. A blank-ot készen vásárolják és a piaci szegmensüknek megfelel&otilde;en látják el gy&ucirc;r&ucirc;kkel, orsótartóval. Ha a gyártó a magasabb szegmensbe kíván betörni, akkor drágább gy&ucirc;r&ucirc;ket és orsótartókat használ. Ha az alsó és középs&otilde; szegmensben értékesítenek, akkor olcsóbb alkatrészekb&otilde;l öltöztetik fel a botot.

Ez a teória sok esetben megd&otilde;l, hiszen a botok az árában sokszor nem is az alapanyagok ára, hanem a márkanév ismertsége tükröz&otilde;dik. Vásárlásnál ne feledjétek: egy termék tulajdonságait nem minden esetben tükrözi az ára, hiszen az ár annak függvényében alakul ki, hogy egy adott terméket mennyiért hajlandóak megvenni a vásárlók.

Nem akarok neveket mondani, mert rögtön pert akasztanak a nyakamba, de a nevesebb gyártók sokszor sokkal drágábban adják a teljesen azonos képesség&ucirc; botot, mint az éppen feltörekv&otilde;ben lév&otilde; cégek. Azt javaslom, hogy ne márkanév alapján válasszunk, hanem a bot anyaga, felszereltsége, min&otilde;sége és karakterisztikája alapján.

A harmadik csoportot nem is nevezném igazi gyártónak. &Otilde;k azok, akik a Távol-Keleten legyártott (teljesen kész) és még sz&ucirc;z (márkanév nélküli) botokat ellátják a saját márkanevükkel és saját név alatt hozzák forgalomba. Ismét nem mondok neveket.

Az, hogy egy cég nem gyárt, csak címkéz, nem jelenti azt, hogy nincsen jó bot a kínálatukban. Sokszor lehet így jó bothoz olcsón hozzájutni, mert nem kell kifizetni az extra díjat a márkanévért.

Ezért is találkozhatunk kísértetiesen hasonló botokkal, eltér&otilde; márkanév alatt. Ilyenkor az történik, hogy a gyártók ugyanabból a márkajelzés nélküli botokból vásárolnak és más név alatt hozzák azokat forgalomba.

teteje | vissza

Stég a Facebookon
A hét képe
Friss videó
Nagy pontyok nyomában 4 !
Szerző: Tóth László
Megnézve: 0
Akciós termékek
Cikkek
Kiemelt vizeink
Látogatók a honlapon
Jelenleg 16 vendég és 0 bejelentkezett felhasználó tartózkodik a honlapon!
Hírdetések