0 olvasó 10-ből 0 pontra értékelte az írást.
A 2010-es évben viszonylag kevés alkalommal jutottam ki a vízpartra. A bojlis horgászataim kivétel nélkül a partról történő bedobós módszerrel történtek, egyrészt a túrák rövidsége miatt, másrészt a meglátogatott vizeken ezt a fajta módszert engedélyezték. Egyáltalán nem volt ellenemre a dobálgatás, sok dolgot megtapasztaltam, de a tökéletes technika elsajátítása még sok gyakorlást igényel. Egy igazi távdobós horgászathoz elengedhetetlenek a megfelelő technikai paraméterekkel és minőséggel rendelkező horgászeszközök. De mit is értünk „távdobás” alatt? Erre azt tudnám mondani, hogy kinek mi jelent, ki milyen messzire akarja a csalit bedobni. Minden évben rendeznek világbajnokságot a távdobók számára, itt mérik össze tudásukat a világ legjobbjai. Speciális surf bottal 270 méternél messzebb dobják a 150 grammos ólmot. Pontyozó bottal ez a távolság jóval kevesebb, de még így is 200 méter felett van. Ennyit a számokról egyelőre.
Pár dolgot azért megemlítek, ami elősegítheti a dobás távolságának növelését. Lehetőleg használjunk nagy dobátmérőjű orsót, a damilt töltsük fel a dob pereméig. A feltöltött damil a lehető legvékonyabb legyen, akár 0,22mm átmérőig is lehet vékonyítani a főzsinórunkat. Ez a vékony damil nem bírja el a nagyobb dobásokat, ezért dobóelőkét kell alkalmazni, lehetőleg fonott zsinórból. Fonott zsinórból annyit kell a főzsinórhoz kötni, hogy legalább 2-3 menet legyen belőle a dobon. Az ólom hosszúkás formájú, távdobó ólom legyen, a távdobáshoz legjobb végszerelék kialakítás a helikopter rig.
A fonott zsinór által okozott sérülések elkerülése miatt használjunk dobókesztyűt. A kisméretű csali szintén elősegíti dobásunkat. Végül, de nem utolsósorban válaszunk a testalkatunkhoz való botot. Itt fontos paraméter a bot hossza, és a bot nyelének a hossza.
Ebben a kis írásban egy távhorgászatra alkalmas botot szeretnék bemutatni. Ezt a botot már tavasszal kinéztem magamnak egy kiállításon, igaz nem a távdobású kivitelt. Ekkor döntöttem el, hogy beszerzek magamnak egyet a távdobós szériából, és megpróbálom magamból, és a botból is kihozni a maximumot. A választásom egy Starbaits MILSPEC LCR 13ft 3,5lb pontyozó botra esett.
Miután megérkezett a bot, és kibontottam a fekete bársonyos anyagú tokból, egyből éreztem, hogy egy különleges eszközt tartok a kezemben.
A katalógus szerint ezzel a bottal Mitch Smith távdobás egyik elismert szakértője, 200 méteres dobásokra volt képes felszerelt riggel. Első ránézésre a MILSPEC L.C.R. nem egy brutális erejű, kőkemény dobóbot benyomását kelti. A blank kifejezetten vékonynak mondható ebben a kategóriában. A bot mért tömege 506 gramm, ami viszont nem tartozik a legkönnyebbek közé a piacon, ezek szerint az erő a falvastagságban és a felhasznált karbon anyagában rejlik. A bot egyáltalán nem hivalkodó, mellőzi a díszítést. A bot két részes, szállítási hossza 202cm, míg a teljes hossza 397cm.
A szériához tartozó eltérő hosszúságú és tesztgörbéjű botokat a Starbaits a bot nyelére festett színes karikákkal különbözteti meg.
A bot igazi különlegességét a 6db Fuji Sic gyűrű alkotja. Az első keverő gyűrű 50mm átmérőjű, míg a többi mérete sorban, 40mm, 30mm, 25mm, 20mm, 20mm. Nem tévedés a spiccgyűrű 20mm átmérőjű! Ez a gyűrűméret kiosztás természetesen nagyban hozzájárul a csalink távolabbra történő bedobásához. Az orsótartó szintén Fuji, a megszokott minőségben. Az 50mm keverőgyűrűre egy bőr védőtokot kapunk, ezzel is védve szállítás közben a hatalmas gyűrűt.
Igényes lakkozás, kéttalpú keverőgyűrű
A teljes gyűrűsor. Jól látszik, hogy a zsinór a keverőgyűrű után nem ér hozzá a többi gyűrűhöz csak a végén, ezáltal a dobás közben kisebb a gyűrűkön fellépő súrlódás.
Egy másik érdekes dolog, ami feltűnt, az a bot nyélhossza. A MILSPEC nyelének a hossza a végdugótól az orsó talpának csatlakozásáig 60cm, ami kategóriájában a rövidek közé tartozik, hiszen a 390cm-es pontyozó botok nyele általában ettől pár centiméterrel hosszabb szokott lenni. Így a rövid, és az átlagos karhosszúságú horgászoknak is ideális.
Az első dobásom a bottal elég jól sikerült. Pont egy fa tetején landolt az ólmom a túloldalon. Nem arról van szó, hogy sikerült a 200 métert megdobnom, csak a holtág volt túl keskeny.
A damilon lévő jelölés alapján a víz körül-belül 110 méter széles lehetett. Kezdésnek nem rossz, főleg hogy meg se suhintottam a botot, csak éppen csak meglendítettem. Természetesen tudtam, hogy nem ezen a vízen fogom megdobni egyéni rekordomat, de meglepett, hogy milyen könnyen kilőtte a bot az ólmot.
Dobás közben már éreztem, hogy a bot utolsó harmada meglepően lágy egy 3,5lb-s tesztgörbéjű bothoz képest. Szárazon tesztelve a bot spicce egy sokkal lágyabb botra hasonlított, körül-belül a két tag illesztésétől keményedett fel. Ez lágyság a hal fárasztásánál igen nagy előny, nem kell attól félnünk, hogy a hal könnyen leveri magát horgunkról.
A cikk következő részében ellátogatok egy olyan vízre, ahol bőven van szabad tér előttem, és letesztelhetem igazából, hogy mit tud a bot. Remélem sikerül pár szép halat is fognom vele, hogy leírhassam a tapasztaltakat.
Így elsőre nagyon pozitív benyomást keltett a Starbaits felsőkategóriás botja, kiváló minőségű anyagok tökéletes összeállításban, egyedi méretű gyűrűsor, és nem utolsó sorban kellemes dobási és remélhetőleg fárasztási tulajdonságokkal párosítva.
A cikk második felében egy egyszerű előkekészítési módot mutatok be, a már jól ismert Carp crimps kapocs segítségével. Nézzük a hozzávalókat.
Starbaits SB 400 széria horog 6-os méretben
Első lépésben fogjunk, egy gumi ütközőt húzzuk rá a GRANITY előkezsinórra.
Az ütköző megakadályozza, hogy a bojli elmozduljon az előkén.
Ha az ütközővel megvagyunk, kössük meg a szokásos végfület,
és húzzuk fel a csalit a fülre.
Ezután levehetjük a bojlit az előkénkről, de úgy, hogy a gumiütköző ne mozduljon meg.
Fogjunk a 3.1mm-es fém karikát, és egy szimpla csomóval erősítsük fel az előkénkre.
A gumiütköző és a karika közötti távolság lesz a horog és a csalink távolsága.
Az utolsó lépésben az előző írásban ismertetett módon a összekapcsoljuk a horgot a fluorocarbon zsinórunkkal, tehát átfűzzük a zsinórt a kapcson, majd a zsinórunkat átbújtatjuk a horog öblén, bebújtatjuk a crimp kapocsba a fluorocarbon végét, és a fogóval összepréseljük. A végén még szükségünk lesz két kisebb gumiütközőre, melyet húzzunk fel a horogra, közé a hajszálelőkénket, és készen vagyunk. Ennek a szereléknek nagy előnye, hogy a bojli a horog szárán szabadon mozoghat, így a ponty akár véletlenül is könnyen felszívhatja a csalit, és vele együtt a horgunkat. Ezt a kötést érdemes hosszabb szárú horgokkal elvégezni, hiszen ott hosszabb úton tud a bojlink mozogni. Lebegtetett csalinál a crimps kapocsra célszerű ólompasztát gyúrni, így a pontyok elől teljes mértékben rejtve lesz a fenéken.
Az előző írásomban megígértem, hogy megmutatom miért nem tudtam azon a napon halat fogni, és letesztelni a Combi riget. Egyszerűen a békalencse beúszott az etetett helyre, és szinte teljesen befedte a vizet. A legrosszabb az volt, hogy a felszín alatt tele volt a már, a meder aljától elvállt hínárral, így képtelenség volt úgy bedobni, hogy a horogra ne akadt volna fel valami növény. PVA zsákkal ki tudtam volna küszöbölni ezt a problémát, de nem volt nálam. :)
Igaz, hogy a békalencse ellehetetlenítette a horgászatomat, de fotós szemmel tudtam értékelni a dolgot.
Mindenkinek eredményes horgászatot kívánok és „feszüljenek a damilok”.
Vágó Ádám – Starbaits Team