A bojlis szerelék sarkalatos pontja az ólmozás, mivel a módszer az önakasztáson alapul. A különböző ólmokból és gubancgátló csövekből talán még nagyobb a kínálat, mint a horgokból. Kezdésként vegyük át gyorsan, hogy milyen lehetőségekből választhatunk.
A bojlis ólmok legegyszerűbb verziójánál a szivar vagy más formájú ólmot megformálják és a közepébe egy merev szívószál hosszúságú, de annál szilárdabb műanyag csövet illesztenek. Ezt a verziót talán már csak kis hazánkban használják a horgászok előszeretettel. Ezen szerelék kétségtelen előnye, hogy olcsó és a merev cső miatt nehezen alakul ki gubanc. Azonban az előnyök sora itt véget is ért...
Tapasztalatom szerint az ejtős (behozós) kapásokat sokkal nehezebb megfogni, ha ilyen szerelékkel horgászom. A tényleges okot nem ismerem, mert nem látok a víz alá, de valószínűleg a merev cső emelőként viselkedik és kivezeti a horgot a hal szájából. (a képen felül)
{KEP::1643::42::center::}
Az előző szerelék kifinomultabb verzióját lehet látni a következő képen. Az ólom lehet bármilyen, a lényegi változást azt jelenti, hogy a gubancgátló csöve lágy anyagból készül. Én ezt a verziót preferálom, de erről később még részletesen írok.
{KEP::1644::42::center::}
Az egyik legnépszerűbb ólmozási forma a Helicopter Rig. Egy jól megszerelt helicopter rig nem csavarodik, jól rögzíti a szereléket és bazi nagyot lehet vele dobni.
{KEP::1647::42::center::}
Én mégsem használom ezt a szereléket, mert ahol horgászom, ott nem igen kell 100 méternél nagyobbat dobni - legtöbbször még ennyit sem- ahol viszont ilyen nagyot kell dobnom, ott a nagy mederáramlás miatt szinte lehetetlen ilyen ólommal horgászni. Ennek a szereléknek nagy hátrányt okoz, hogy csak lekerekített ólommal (körte formájúval) lehet használni, ami sodródó vízben nem túl stabil megoldás.
Egy biztos, ha nagy távolságra horgászunk, és nincs sodrás, akkor a helicopter rig kiváló megoldást jelenthet.
Néhány sorral feljebb említettem, hogy a lágy csővel szerelt csúszó ólmozást részesítem előnyben. Egy gond van ezzel a szerelékkel, egy darab gubancgátlóval megszerelt minőségi ólom 200-300 Ft is lehet. A másik ok, hogy az összes általam vizsgált szerelékhez olyan vékony és túl puha gubancgátlót csatlakoztattak, ami teljesen használhatatlan.
Biztosan sokat kínlódtatok már azzal, hogy a 30-as damilt megpróbáltátok átküzdeni a vékony szilikon csövön keresztül. Nos ez a szobában is igen kellemetlen feladat, de kint a vízen már szinte lehetetlen gyorsan megoldani, főleg ha a damil már jó lágy lett a víztől.
Nézzük meg, hogyan állítom elő magamnak a megfelelő szereléket! A szükséges eszközök:
<li> 1db teljesen standard jó magyar gubancgátló, jelen esetben 80 grammos lapos ólommal
<li> 1 db gumi "tölcsér" (security cone v. konó), amit egy Technipeche biztonsági kapocsból vettem el (az első képen a biztonsági kapocs is látható)
<li> 1 db 30 cm hosszú rigtube
Az ólom kiválasztásánál próbáljunk valami olcsó, de minőségi verziót választani. A lényeg, hogy az ólmon ne legyen sorja, amiben a fonott zsinór könnyen megakadhat. Az ólom alakja is rendkívül fontos!
Tavaly a Balatonon horgásztam a kút közelében. Az áramlás olyan erős volt, hogy még a 120 grammos szivar alakú ólmot is sodorta. Egyetlen megoldás volt a lapos ólom, amit a képen is lehet látni. Ha egy kisebb tavon horgászom, akkor 60-80 grammos ólmot teszek fel és ez esetben inkább a szivar formájút kedvelem (mivel nincsen sodrás). Erről az ólomtípusról könnyebben lecsúszik a zsinór és nem lesz annyi gubanc.
A megfelelő rig-tube megtalálása is sok próbálkozást igényel. Én legalább 10 féle gumi és műanyag csövet kipróbáltam, de igazából csak kettő vált be. Szerintem a legjobb és egyben legdrágább csövet a Fox gyártja. A Fox cső kicsit merevebb, mint a Pelzer (másik kedvencem) gyártmánya és ezért könnyű rajta áttolni a damilt. Ha nem vagyunk biztosak benne, hogy melyiket használjuk, akkor vegyünk meg jó pár fajta csövet, próbálgassunk és válasszuk ki a nekünk tetszőt.
{KEP::1648::42::center::}
Ha megvan az ólom, megvan a cső, akkor az ólom felett 1 centivel vágjuk le a merev műanyag szárat. Használjunk valami éles kést vagy ollót, hogy ne legyen nagyon sorjás a vágás széle (itt fut majd főzsinórunk és kellemetlen lenne, ha a sorja elgyengítené azt).
{KEP::1645::42::center::}
A levágott szárra húzzuk fel a gumi tölcsért. Ha a Pelzer rig-tube-ot választjuk, akkor minimum 1,5 milliméter átmérőjűt használjuk. A gumi tölcsér keskenyebbik végét egy ollóval elvághatjuk pont akkorára, hogy a rig-tube-ot bele tudjuk bújtatni. Ha jól dolgoztunk, akkor ragasztásra nincsen szükség.
{KEP::1646::42::center::}
A képen látható szerelékhez Fox rig-tube-ot használtam. Látható, hogy itt nem a gumi tölcsérbe bújtattam bele a rig-tube-ot, hanem arra húztam rá. Ilyenkor ne vágjunk le a tölcsérből. Ha nagyon biztos szereléket akarunk, akkor egy-egy csepp ragasztóval biztosíthatjuk a szereléket. Arra vigyázzunk, hogy a pillanat ragasztó oldja a műanyagokat!