Nemrég néztem meg újra valami különös mazochizmustól vezérelve a fenti remekművet. Ennek apropójából kezdtem végiggondolni az idei vízen szerzett tapasztalatokat, újraértékelni az élményeket.
Nem vagyok egy gyakorlott vízenjáró ember, így az alábbi gondolatok minden bizonnyal szolgálnak majd némi banalitással a pákász, horgász, halász ésatöbbi olvasónak.Létezik ugye Soprontól Sarkadig húzódó kis tartományban ezernyi víz megannyi sajátossággal, no persze azok meghódításának ezernyi feltételével. Lássuk sorjában őket – a teljesség igénye nélkül. Anélkül, mert a téma nemhogy köteteket, de életeket töltene meg. Szorítkozzunk arra, ill. annak kicsinyke szeletére, amire nekünk leginkább kell a szerszám: helykeresés, etetés, behordás, fárasztás.
- Legkedvezőbb árú, legegyszerűbb, és a legveszélyesebb a gumicsónak.
Ezeket tulajdonképpen két részre oszthatjuk: olcsóak és használhatatlanok, drágák, ezért kevesek által használható. Már néhány ezresért lehet venni felfújható darabokat, amelyeknek legnagyobb hibái: puha aljúak, ezért olyan benne felállni, mintha mindkét lábbal belelépnénk valami sűrű iszapba. Vastag oldala miatt az evezés nehezen megoldható, a fartükör típushibái miatt viszont a motor elhelyezése macerás. Létezik megoldás, amivel az eszköz alját el lehet merevíteni –erről itt az oldalon jelent meg egy jó kis írás.
Ez azonban nem küszöböli ki sajnos a szerszám sérülékenységét. Egy Pölöske-szerű vízen, ahol minden négyzetméteren alattomosan meghúzódó tuskók, ágak nyújtóznak szinte arra várva, hogy végighasítsák a gyanútlan pontyvadász egyetlen közlekedési eszközét. Ha pedig ez nem jelentene gondot a legalapvetőbb hibák, pedig totálisan alkalmatlanná teszik a szó szerint és átvitt értelemben is olcsó modelleket még a legmegalkuvóbb jellemeknek is.
A drágább, deszantos jellegű eszközök a belőlük való horgászatra ugyanúgy alkalmatlan. Viszont ne felejtsük el, hogy nekünk leginkább csak egy-egy rövid vízi útra kell, nem nádi pecára a Fertő tavon. (Aki ismeri a tavat, tudja milyen alattomos tud lenni, hozzá képest a Balaton néha kész életbiztosítás.) Behordáshoz, etetéshez, esetleg egy fárasztáshoz békés körülmények közt megfelelhetnek. Könnyen szállíthatóak, össze- ill. szétszerelhetőek. Nem tudom melyik kategória az elemeire szedhető, Grabmayer mesternél is kapható modell, ami hasonlít a hagyományos formákra, mégis moduláris, és fém-műanyag.
A fém-műanyag csónakoknak millióféle változata van. Ezek könnyen szállíthatóak ugyan, de nem minden hátrány nélkül. Számunkra optimális darab, már ha nem tarajos hullámok közt szeretnénk behordani Mekkáig a cuccot hat jéger után őszi ködben éjjel kettőkor. Könnyű kezelhetőségük, könnyűségük miatt a legelterjedtebb. Farán motor, radar, egyéb fontos szerszám könnyen elhelyezhető. Bizonyára sokan nem értenek velem egyet, de egy olyasmi modell, amit Christian Schlott használ egyik filmjében, az egy Merenye vagy Palotás szerű vízen teljesen megfelelne -nekem.
A különböző fémlavórok nem épp a horgászok kedvencei. Hangosak, zajosak, nehézkesek, olyanok mint egy rokkantnyugdíjas bányász négy sör után, mikor a fiatalokról prédikál.
A facsónak örök darab. Változatai ezerfélék, minden vízre mást találtak ki a rajta horgászók, közlekedők. Ezeket szerintem értelmetlen lenne hasonlítgatni, mert nem hiába különbözik egy balatoni dióhéj, egy tiszai ladiktól. Szállíthatóságuk nehézkesebb, körülményesebb, de mégis egy saját borovifenyő darab frankó kis tréleren ponyvával, motorral, tokkal-vonóval az igazi. Mondjuk ilyenkor a történet úgy két guriga körül jár…
Legalapvetőbb feltétel, hogy biztonságos legyen. Aki gyakran jár a családjával vízen, ismerősökkel, barátokkal, vagy a téli süllőzés rabja, az tudja, hogy a biztonság a mások és saját életének a garanciája. Az alábbiakban összegezném, mi egy jó csónak alapvető kritériumát.
Milyen feltételek garantálják a biztonságot minden csónak esetében?
o Szivárgásmentes test, de ha mégis szivárog, akkor sem merüljön el
o Magas oldalfal, mely véd a hullámok ellen
o Nagy fokú stabilitás, ezzel elkerülhetjük a hullámzásokból fakadó egyensúlyvesztésünket
o Magas orr, amivel a nagy hullámokat tudjuk meglovagolni, így viharban az orr nem fut a hullámok alá
o Erős alapanyag, amely nagy fizikai ütközés esetén sem deformálódik, illetve nem kap léket o Dupla fenék, ami ha mégis lék keletkezne az alján, további védelmet biztosít
o Könnyen pakolható és nagy terhet bíró test, hogy hosszabb túrák során is lehessen használni a csónakot
o Motorhiba esetén evezővel is hajtható legyen
o A belső súlypont elég mélyen legyen, hogy a horgász biztonságban erezze magát
o Gyors vagy éles forduláskor ne veszítsen a stabilitásából
o Felboríthatatlan legyen, számos ok miatt fontos de a legkézenfekvőbb ok, hogy ha az ember kiszáll a csónakból egy meleg nyári nap vissza is tudjon mászni borulás nélkül
Legyen halk:
o Ha egy ólom, evező, vagy valami a testhez ütődik, tompa hang legyen, ami nem riasztja el az etetett helyről a halakat
o Egy rossz mozdulat esetén keletkező hangok is minimálisak legyenek
o Kikötéskor is a minimális hangok keletkezzenek
Legyen kényelmes:
o A sok horgász eszköz könnyen pakolható legyen, de úgy hogy maradjon elég belső tér
o Hosszabb utakra is használható legyen
Legyen gyors:
o A test kialakítása gyors siklást eredményezzen
o A sikláskor minimális ellenállás legyen, hogy a motor fogyasztása ideális legyen
o A test siklásban megőrizze stabilitását
o Kisteljesítményű motor is hatékonyan hajtsa
o Egy 10 LE motor már siklásba tegye
Méret:
o A méret jellemzői feddjék a fenti feltételeket, de a Tisza-tavi kis kubikokba még be lehessen járni a csónakkal
o Max. 6 m hosszú és max. 1,8 - 2m széles
o Oldal magasság minimum 40 cm
Legyen időt álló:
o Minimum 7-8 évig tartós szerkezet legyen
o Bírja a téli vízben hagyást
Legyen könnyen javítható:
o Sérülés esetén könnyen javítható legyen
o Minimális szakértelemmel javítható legyen
o A javításhoz szükséges anyagok könnyen beszerezhetőek legyenek
Legyen esztétikus:
o hajónak formája legyen, és szépen nézzen ki
Általános hátrányai a legtöbb csónaknak:
o alacsony oldal magasság
o magas belső súlypont
o instabilitás
o alacsony orr
o hangos
o csúnya
o rövid vagy keskeny
o rossz siklási tulajdonságok
o stb...