Ebben a cikkben a bojlis horgász egyik nagyon fontos de méltatlanul keveset emlegetett segédeszközével, a csónakkal szeretnék foglalkozni. Rendkívül fontos szerepe van helykereséskor, bójázáskor, etetéskor, behordáskor és a hal fárasztásakor is. Ott ahol a csónak engedélyezett, segítségével megsokszorozhatóak a kapások számai és a sikeres fárasztás esélyei is jelentősen nőnek. Sokaknak megadatik hogy a vízparton kikötött csónakkal rendelkeznek, több vízen bérlésre is van lehetőség amit általában drágán mérnek.
Jómagam általában olyan vizekre járok ahol mindig felmerül a csónak problémája. Lehetséges alumínium vagy üvegszálas csónakot utánfutón vontatni, ez földúton, terepen nem könnyű vállalkozás. Egy kisméretű könnyű műanyag csónak szállítható egy méretes kombi tetején, ez némi plusz üzemanyagot igényel és jelentősen megváltoztatja az autó súlypontját, stabilitását.
A gumicsónakok közül széles a választék, a hipermarketekben kapható 3-5 eFt-os „átlátszó” anyagból készült csónakokkal nem foglalkoznék, mert azok egyszezonos, strandra való darabok, horgász célra teljesen alkalmatlanok. Emellett nagyon jó minőségű márkás, merevpadlós változatok is kaphatók (Allroundmarine, Zodiac, Yamaha, stb.), melyek többrétegű szövetbetétes gumiból készülnek és jellegzetes U alakú a testük, az U betű szárait pedig farlemez köti össze. Ezek ára 1.000 eurótól indul és a határ a csillagos ég… De mit tegyen az átlagos pénzű horgász, aki egy jobb pár botra, orsóra éveket vár és hónapokig gyűjtöget egy jobb kiegészítőre?
Itt jönnek képbe azok az egyrétegű gumicsónakok, melyeket több cég (X2, M-Class, Sevylor) is gyárt, és elérhető áron (22-40 eFt márkától függően) kaphatóak, viszont eredeti formájukban csalódást okoznak mert nem felelnek meg a bojlishorgász elvárásainak. Tavaly én is vásároltam egy ilyen csónakot, majd rövid próba után kiderült hogy olyan mintha egy gumimatracban ültem volna. Ugyanúgy süppedt, hajlott alattam, a felfújható ülőpárna kicsúszott alólam, az evező silány toldott darab volt, 0,7 mm vastag alucsőből készült, a toldást sikerült már az első húzáskor eltörni.
Egy átalakításhoz viszont nagyon jó alapot képeznek olcsó áruk és feltűnően nagy teherbírásuk miatt. Jómagam egy X2 gyártmányú 280-as csónakot alakítottam át, de a többi említett gyártó csónakja is teljesen azonos ezzel, méretben is. A ráfordítás költsége 20 eFt alatt van, így kedvező esetben 40 eFt körül lehet egy merevaljú, ülődeszkás kialakítású, 2 személyes, fárasztásra is alkalmas csónakunk, mely kis helyen elfér és könnyen szállítható.
{KEP::3609::175::center::}
Az alapelv: a csónak aljába egy merev falemez kerül, melyre csavarokkal 4 db fémcsövet rögzítek függőlegesen, ezek fogják tartani a 2 db ülődeszkát. A fenéklemez a 4 db csővel, az ülődeszkákkal egy önálló fix egységet alkot, amely nagyon stabillá teszi a csónakot. E szerkezet „köré” kell a csónakot felfújni.
Lássuk a lényeget, az átalakítás főbb lépései:
1. A merev fenék kialakításhoz vásároltam egy kb. 200 x 65 cm-es 10 mm vastag OSB lapot, melyre a csónak aljának formáját a kiterített csónak segítségével átrajzoltam és dekopír fűrésszel kialakítottam a formát úgy, hogy a lapos csónak aljában ne feszüljön de ne is tudjon mozogni benne.
{KEP::3614::175::center::}
A sorjás széleket kis flexkoronggal simítottam el. Ezután 2 helyen, ahol az ívek kezdődnek, elvágtam a lapot, a tagok közé zsanért szereltem, a fenéklap így fele méretűre összecsukhatóvá vált.
{KEP::3615::175::center::}
Ezt követte a vizes bázisú díszlazúros bevonás, ecsettel, 2 rétegben, a rétegek között átcsiszolva. Főleg a széleket kell jól átkenni, ugyanis ott könnyebben behatol az OSB anyagba a víz. A középső elem széleitől egyformán kb. 120 mm-re 4 db 8-as furatot fúrtam, ide fognak kerülni azok a függőleges tartók melyek az ülődeszkát tartják majd.
Az alsó rögzítést M8 x 30 mm-es süllyesztett fejű, belső kulcsnyílású (imbusz) csavarokkal oldottam meg, amik alá 90 x 4 mm metamid anyagból alátétet tettem, hogy a csavar feje ne törje ki a vékony OSB lapot. Az alátétet a csavarfej kialakításának megfelelően besüllyesztettem. A korongot és a rövidebb csavarokat egy sziloplasztos rögzítés után ki sem kell szedni a fenéklapból, összecsukásnál a rácsukódó részek letakarják a kiálló csavarszárat, így pakolásnál sem sérül meg semmi.
{KEP::3613::175::center::}
2. Oszlopok kialakítása. Ehhez vettem 4 db 89-es átmérőjű, kb. 240 mm hosszú acélcsövet, melyet a kereskedésben már méretre szabtak. Ezekhez 8 db, kb. 5 mm vastag 89-es átmérőjű acélkorongokat esztergáltattam, melyek közepére egy 8-as furat került, erre koncentrikusan egy 8-as anyát hegesztettem. A korongokat anyával a cső belseje felé fordítva ráhegesztettem a cső végére, majd a sorjákat, varratokat flexszel ledolgoztam. A korróziót horganyozással előztem meg, ami esztétikailag is sokat dobott rajta. A 2 nagyobb furatnak csak a horganyzás miatt van szerepe.
{KEP::3607::175::center::}
{KEP::3608::175::center::}
3. Ülődeszka. Úgy választottam meg az ülődeszka méretét, hogy kényelmes legyen rajta ülni. A 2 db 115 x 22 x 2,5 cm vastag borovi fenyő deszkák széleit legömbölyíttettem 5-ös rádiusszal, majd a fenéklemezhez igazodva 8-as furatok kerültek rá melyeket besüllyesztettem.
{KEP::3623::175::center::}
A merőlegesen felfelé álló oszlopokra a fenéklapnál is használt, de itt 50 mm hosszú csavarokkal rögzítettem. Érdemes legalább 2 db kulcsot és néhány pótcsavart beszerezni, ha az egyik esetleg a vízbe vagy magas fűbe esne. Ugyanazzal a lazúrral szintén 2 rétegben átkentem.
4. Evező: a gyári evező lapátjai jók, a szárát 125 cm hosszú, 1,5 mm falvastagságú alucsővel helyettesítettem, melynek átmérője a gyári mérettel azonos lett. A műanyag toldásokat kettévágtam, ezek a későbbiekben csúszó, kúpos rögzítőként funkcionálnak, ezek fogják közre a csónakba betekert evező rögzítő szemet.
{KEP::3611::175::center::}
Így pontosan beállíthatjuk az evezőt karhosszúságunknak megfelelően. A cső végére kerékpárboltban kapható „bandázst” tekertem, kényelmes és biztos fogást tesz lehetővé még nyálkás, vizes kézzel is, és a nyél alu anyaga nem fogja be a kezünket sem.
{KEP::3610::175::center::}
{KEP::3625::175::center::}
<b>Az összeszerelés folyamata:</b>
{KEP::3616::175::center::A lapot beletesszük a még lapos csónak közepébe és az összehajtást kinyitjuk}
{KEP::3617::175::center::A kiálló csavarokra, mint egy anyát rátekerjük az oszlopokat, melyek behajtáskor megszorulnak, ellentartani nem kell}
{KEP::3618::175::center::Minden oszlop a helyén}
{KEP::3619::175::center::A csónakot félkeményre fújjuk}
{KEP::3620::175::center::A felfelé álló oszlopokra rácsavarozzuk az ülődeszkákat, a csavarfejek teljesen eltűnnek a süllyesztésben}
{KEP::3621::175::center::Teljesen keményre fújjuk, majd betekerjük az evezőlapát rögzítő szemeket a helyére}
{KEP::3622::175::center::Az ülődeszkáknál megragadva könnyedén vízre helyezzük}
{KEP::3624::175::center::Olyan stabil hogy még állni is lehet benne}
<b>Tippek: </b>
1. Szákoláskor a kifogott halat a bojlis merítőben hagyva, a merítő egymás mellé helyezett szárait pedig a deszkák alá akasztva 2 kézzel evezhetünk kifelé és a hal a végig vízben marad, így nem szükséges a csónakba emelni.
2. Fárasztáskor a botot fogó horgász lépjen be először úgy, hogy a másik horgász tartja a csónakot. A fárasztást végző úgy helyezkedjen el, hogy a lába a csónak orra felé essen, így a segítő akadálytalanul tud evezni.
3. Ha a gyári csomag nem tartalmaz elektromos (szivargyújtós) pumpát, érdemes egyet beszerezni, kánikulában sokat segít ha nem kell kézzel pumpálni. Kézi pumpa is legyen nálunk mert teljesen keményre ezzel tudjuk csak felfújni.
4. Extra áron (20 eFt) éles tárgyak (kagylók, csigák, ágak, kövek, nádtorzsa) ellen védő, általában terepszínű védőköpenyt is lehet kapni a csónakhoz, melyet alulról kell ráhúzni majd a csónak oldalán szorosra kötni. Az ára miatt még nem vettem meg de lehet hogy hosszútávon megéri.
Sikeres etetést, behordást, fárasztást, szákolást kívánok.