Egy horgász eszköz esetében a tartósság fontos kérdés. Az újságokban ugyan megjelennek tesztek az egyes felszerelési tárgyakról ezek azonban legfeljebb néhány napos használat után készülnek. Tartós teszt sorozatunk célja, hogy a hazánkban kapható és sokak által használt eszközökről megfelelően hosszú használat után készítsünk tesztet, így valós képet fessük a botok, orsók, sátrak, kapásjelzők azon pozitív és negatív tulajdonságairól, melyek csak tartós használat után válnak ismertté.
2005. február környékén vásároltam két LB80 méretű Okuma Longbow-t. Azért döntöttem ezen típus mellett, mivel az orsó első ránézésre nagyon masszív darabnak tűnik, és nem utolsó sorban az ára is igen kedvező volt. A Longbow egyébként 6 db csapágyat tartalmaz, az eredeti dobja fémből készül, a tartalék dob carbon anyagú.
A Longbow zsinórkapacitását tekintve is igazi behordós bojlis orsó, mivel kb. 500-550 méter harmincas fér rá, ami szerintem több is mint elég. Sajnos azonban már a vásárlás után kiderült, az egyik példány beteg volt, mivel nem lehetetett teljesen a felkapó karját átváltani. Bár az orsót néhány napon belül kicserélték, némi kellemetlen szájíz azért maradt a dolog után.
{KEP::3335::162::center::}
<i>[CrON: Év közben sok LB tulajdonossal beszéltem és megtudtam, hogy a Longbow orsó kezdeti modelljei kiváló minőségben készültek. Egy újabb szériával azonban akadnak gondok. Ha az ember egy rossz szériát fog ki, akkor a Longbow nyeletőfékje simán eltörhet. Több embertől hallottam, hogy a törött darabok beleestek az orsó szerkezetébe és leblokkolt az egész orsó. Értsd nem lehetett tekerni. Mások azt mondták, hogy a törött nyeletőfék azt jelenti, hogy hibába váltja át az ember a kart, az orsó fárasztási féken marad, ami kellemetlen egy heves kapásnál. Ha ez a nyeletőfék hiba néhány hetes használat után nem jön elő, akkor szerencsénk van és jó darabot fogtunk ki.]</i>
Az egy szezonos használat során számos pozitív és negatív tapasztalattal lettem gazdagabb. A pozitív tulajdonságok közé sorolnám a precíz (fárasztási) fékszerkezetet. Szép finoman lehet állítani a fokozatokat, ezért egy olyan pályán is nagy biztonsággal fáraszthatunk, ahol a halak szája a folyamatos bojlizás miatt szét van szaggatva.
Szintén nagyon meggyőző az orsó festése is, mely szinte levakarhatatlan. Néhányszor sikerült méltatlanul ide-oda vágnom szegényt, de még megkarcolnom sem sikerült. Tudom ez első hallásra furcsán hangzik mint pozitív tulajdonság, de ismerek néhány típust melyekről még akkor is pereg a festék ha a legnagyobb becsben tartják őket [CrON: Pl Banax Helicon).
Az orsó nem wormshaft szerkezetű, de azért a damilt szépen egyenletesen fekteti a dobra, bár e tekintetben azért elmarad a csigás dobemelésű modellektől. A zsinórfektetési hibák minimálisak és nem érzem ez engem nem akadályozott a távolabbi dobásokban.
Ismét negatívumként kell megemlítenem a nyeletőféket, mely nagyon elmaradt a hozzá fűzött reményeimtől. Nagyon kellemetlen volt, hogy bizonyos dobállásnál a nyeletőféket hiába kapcsoltam be, továbbra is a fárasztási fék volt az „éles”. Ezt a problémát csak úgy tudtam megoldani, hogy a hajtókaron tekertem néhány fordulatot és ezután próbálkoztam a nyeletővel újra.
Így már száz százalékban sikerült bekapcsolnom a nyeletőféket, de ez a hiba még akkor is megbocsájthatatlan lett volna, ha éppen nem merenyei egyhetes horgásztúrám első napján derült volna ki. Szerencsére ebből eredően nagyobb baj soha nem történt, így a készségemet esetlegesen kimentő búvárok is jó néhány éjszakát nyugodtan pihenhettek. Ettől függetlenül rossz úgy lefeküdni, hogy az ember nem tudja az orsója hajlandó működni majd kapásnál vagy sem.
Másik gondom szintén az előbb említett nyeletőfékkel volt. Sajnos nem lehetett elég finoman szorítani és lazítani rajta. Sokszor éreztem úgy, hogy szükségem lenne további fokozatokra a meglévő fokozatok között. Így a fék vagy túl laza vagy túl szoros volt. Ezért én inkább szorítottam a féken és a botokat az állványhoz rögzítő szoros gumi gripekre bíztam.
Szeretném hangsúlyozni, hogy cikkem megírásakor csak saját tapasztalataimra támaszkodtam, így az is elképzelhető, hogy én fogtam ki két nem éppen tökéletes darabot. Az orsóktól egyébként 1 szezonos használat után megváltam, 2006-ban Banax Heliconokkal fogok próbálkozni.
Gonzo