Vannak akik szeretnek oldalólommal horgászni, és vannak olyanok, akik nem. Én magam nem kedvelem az oldalólmos szereléket, mivel általában dobálós pályán horgászom és az oldalólommal sokkal nagyobb esélye van annak, hogy dobáskor felcsavarodik az előke és a ilyenkor rezzenéstelen swingerekkel fogjuk végighorgászni az éjszakát.
Van olyan helyzet, amikor az oldalólmos szerelék használata előnyös, sőt kötelező. Akadós terepen, és/vagy behordós pályán kötelességünk biztosítani, hogy a meghorgozott, de esetleg elakadt pontyok ne egy víz alatti ágra akadva végezzék életüket. Angliában – ahol már régen felismerték, hogy a nagy pontyok jóval többet érnek, mint az a halhús, ami belőlük nyerhető – sok horgászvízen egyenesen kötelező oldalólmos szerelékkel horgászni. Hogy miért?
Ha ilyen szerelékkel elakad az ólmunk, akkor a hal kirohanása közben a speciálisan kialakított műanyag kapocs kiold és a szerelék, illetve a hal kiszabadulhat az akadó fogságából. Az angolok szeretnek mindent túlbonyolítani és fórumokban, illetve a horgászújságokban vérre menő vitákat folytatnak róla, hogy a jelenleg a piacon kapható kapcsok mennyire biztonságosak a halakra, azaz milyen helyzetben nyílnak ki a víz alatt.
{KEP::3239::157::center::}
{KEP::3240::157::center::}
Vannak néhányan, akik a jelenleg elterjedt kapcsokat nem tartják elég biztonságosnak, míg mások azzal érvelnek, hogy a hagyományos kapcsok nagyon jól működnek, ha a gumi harangot nem toljuk rá teljesen a műanyag kapocs szárára. Mindkét tábornak igaza van, hiszen a kapcsok a megfelelő szerelési módszerrel biztosan kinyílnak, de néhány horgásznak pont ez okoz gondot és mivel ez a szerelék néha dobás közben is kinyílik, így vannak olyanok, akik fogják és biztos ami biztos alapon jól rányomják a gumi harangot (kónó, vagy angoluk conne) a biztonsági kapocsra, sőt olyat is láttam már, aki pillanatragasztóval fixálta kónót.
Ezért aztán a pontyhorgászat őshazájában beindultak a fejlesztői elmék és alternatív megoldásokat találtak ki a biztonsági szerelékre. A legújabb és leginkább újszerű megoldás a hazánkban kevéssé ismert Carp’r’us angol cég safety clip-je, mely szakított a régi biztonsági kapocsra jellemző megoldásokkal és egy teljesen újszerű megközelítéssel egy tényleg biztonsági kapcsot alkottak meg.
Mielőtt belevágnánk az új safety clip ismertetésébe, néhány szóban bemutatnám a Carp’r’us-t melynek termékei nálunk gazdasági okok miatt nem lelhetők fel a horgászboltok polcain. A fent említett angol cég nagyágyú a bojlis szerelékek piacán. Ők voltak azok, akik elsőként találták ki a longshank típusú horgokat. Termékekük a Longshank Nailer a mai napig az egyik legismertebb hosszú szárú pontyozó horog.
Az új Carp’r’us kapocsról már hónapok óta cikkeznek az angol újságok, ezért sokat gondolkodtam rajta, hogy a Stégen érdemes-e cikket írni egy ilyen agyonreklámozott termékről. Én általában nem értek egyet a bojlis társadalmat ügyesen manipuláló pontyhorgász média reklámözönével, de a termék annyira újszerű, hogy a sok reklám ellenére érdemesnek tartom a megoldást arra, hogy mi is biztosítsunk egy kis publicitást neki.
Az új biztonsági kapocsban az az újszerű, hogy a nyitási mechanizmusában szakított a régi kapocsnál alkalmazott megoldásokkal. A hagyományos biztonsági kapcsoknál elég jelentős erőhatást kell alkalmazni ahhoz, hogy a kapocs kinyíljon és az ólom leszabaduljon a műanyag tüskéről.
A Carp’r’us kapocs látszólag hasonlóan működik, mint egy régi kapocs. Dobásnál az ólom előrecsúszik a vastag dobó tüskére, majd vízbe érkezéskor hátracsúszik a lágy műanyag szárra.
{KEP::3237::157::center::}
{KEP::3241::157::center::}
Ha a hal megindul a szerelékkel és az ólom elakad, akkor a gumi kónó nem mozdul el, hanem a fogas záró részből egyszerűen kicsúszik a műanyag szár, és az ólom leválik. Ha alaposan megnézzük a makrofotókat, akkor láthatjuk, hogy a műanyag szárat három különböző állásban lehet rögzíteni. Az első állásban akár gyengén vizinövényes aljzaton is nyílik a kapocs, míg a harmadik állásában akkor, ha ténylegesen elakadt az ólom.
{KEP::3242::157::center::}
{KEP::3243::157::center::}
A következő képen látszik a kapocs egyetlen negatív tulajdonsága: nevezetesen meglehetősen bonyolult a szerelése. A régi safety clip-nél elég volt, ha egy többmenetes grinnerrel rögzítettük a zsinórt a forgókapcshoz, de ennél a klipsz-nél a zsinórt át kell húzni a forgókapocs szemén és a végéhez egy karikát kell kötni, melyet a kapocs szárára kell húzni. Éjszaka, fáradtan nem biztos, hogy lenne kedvem hozzá...
{KEP::3238::157::center::}
A Carp’r’us safety kliphez a saját forgókapcsukat és karikájukat ajánlják. Még nem próbáltam ki, hogy a reklám példányhoz milyen méretű forgókapocs stimmel, de gondolom a szokásos 8-as, vagy 10-es forgó jó lehet. A fixáló karikánál sem muszály az eredetit használni, mivel bármely 5 mm-es karika megfelelő lehet.
A Carp’r’us biztonsági kapocs három különböző színben kapható: ronda rózsaszínes, zöld és fekete.